HR voor Office Managers
Leerlijn

HR voor Office Managers

Als officemanager ben je de rots in de branding voor je bedrijf en collega's. Je hebt een breed takenpakket waarin je snel en effectief moet handelen. Verricht je ook taken die te maken hebben met het HR vak? Dan laten we je graag kennismaken met enkele HR onderwerpen waardoor je als officemanager goed geinformeerd aan de slag kunt in HR.

Veel officemanagers verrichten, met name in het MKB, werkzaamheden die specialistisch zijn. Enkele van deze werkzaamheden staan in relatie tot personeel en het HR vak. De Officemanagers maken de arbeidsovereenkomst, zorgen voor het medewerkersdossier, doen de ziekmeldingen en organiseren de functioneringsgesprekken. Deze leerlijn zorgt dat de nodige kennis t.a.v. deze onderwerpen aanwezig is.

Een arbeidsovereenkomst is een overeenkomst tussen werknemer en werkgever. De werknemer in dienst van de werkgever verricht persoonlijke arbeid en wordt hier door de werkgever voor beloond. Een schriftelijke overeenkomst levert in geval van een geschil beter bewijs op. Maar wat behoort er nu minimaal in de overeenkomst te staan? Welke soorten arbeidsovereenkomst zijn er eigenlijk?

Maar al te vaak wordt vergeten dat de inwerkperiode misschien wel de belangrijkste fase is voor de binding van de werknemer met het bedrijf. Vergeet niet dat als een nieuwe medewerker zich niet welkom voelt, hij zijn contract makkelijk (in de proeftijd) kan opzeggen. Bespaar tijd, kosten en ergernis met deze tips voor een goede introductie nieuwe werknemer.

Dat personeel geld kost, is natuurlijk geen verrassing. Als je iemand in dienst neemt, verdient hij of zij salaris. Maar dat is niet het enige dat je kwijt bent. Bovenop het brutoloon dat je afspreekt komen zo'n 25 á 30 procent aan andere personeelskosten.

Veel werknemers hebben een hekel aan het functioneringsgesprek en zijn bang voor het beoordelingsgesprek. Dat is jammer, want met de juiste voorbereiding kun je deze gesprekken benutten om je carrière een zet in de juiste richting te geven. Hoe doe je dat?

Verzuim heeft altijd een negatieve invloed op de organisatie en de bedrijfsvoering in een kleine en middelgrote onderneming. Leidinggevenden hebben vaak hun handen vol aan de opengevallen gaten. Tegelijkertijd is het een taak om het verzuim op een deskundige en doeltreffende manier te begeleiden. Hoe worden de geldende regels gehanteerd? Met behulp van de training 'Verzuim op de werkvloer' zult u een duidelijk antwoord vinden op deze en veel andere vragen.