• Werkzoekend: Nee
  • Zichtbaarheid: Openbaar
  • Delen:
Een professioneel loopbaanprofiel maak je op At Monday

Werkervaring

1981 – nov. 2013 Eerstegraads docent Nederlandse taal- en letterkunde aan OSG- Sevenwolden te Heerenveen, HAVO en VWO. Daarbij: mentoraten, studiebegeleiding, voorzitterschap vakgroep Nederlands.

2004- 2008 Teamleider / onderwijskundig leider in bovenbouw VWO, profielen cultuur en maatschappij, economie en maatschappij aan OSG Sevenwolden.

Februari 2008 Presentatie workshop voor docenten V.O. aan Rijksuniversiteit Groningen: ’het debat’ als werkvorm op het gebied van spreekvaardigheid en argumentatieleer.

Najaar 1999 [Nevenfunctie] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Modernisme in de Europese letterkunde.’ [Voor ’De Heerenveense School’/’De Cirkel’, Heerenveen.]

Najaar 1998 [Id.] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Naturalisme in de Nederlandse letterkunde.’ [Idem]

Najaar 1997 [Id.] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Poëtica.’ [Idem]

Werkervaring

1981 – nov. 2013 Eerstegraads docent Nederlandse taal- en letterkunde aan OSG- Sevenwolden te Heerenveen, HAVO en VWO. Daarbij: mentoraten, studiebegeleiding, voorzitterschap vakgroep Nederlands.

2004- 2008 Teamleider / onderwijskundig leider in bovenbouw VWO, profielen cultuur en maatschappij, economie en maatschappij aan OSG Sevenwolden.

Februari 2008 Presentatie workshop voor docenten V.O. aan Rijksuniversiteit Groningen: ’het debat’ als werkvorm op het gebied van spreekvaardigheid en argumentatieleer.

Najaar 1999 [Nevenfunctie] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Modernisme in de Europese letterkunde.’ [Voor ’De Heerenveense School’/’De Cirkel’, Heerenveen.]

Najaar 1998 [Id.] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Naturalisme in de Nederlandse letterkunde.’ [Idem]

Najaar 1997 [Id.] Volwasseneneducatie: zesdelige cursus ’Poëtica.’ [Idem]

Lees meer

Opleiding

2004 –’06 Bestuur en Management Consultants [BMC] en Algemeen Pedagogisch Studiecentrum [APS]. ECNO: Coaching on the job. Ontwikkelingsassessment Right ADC te Velp, 7 april 2005. Onderwerpen: onderwijskundig leiderschap, ontwikkelingsgerichte voortgangsgesprekken, coaching van teamleden, teamcommunicatie en teamleren, leiding geven aan veranderingsprocessen, begeleide intervisie.

2001 – ’02

1994 – heden Training in debatvaardigheid, door het Nederlands Debat Instituut.

Deelname aan de studiedagen van het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit te Groningen.

1985 – ´88 Jaarlijks postacademisch onderwijs aan de Rijksuniversiteit te Groningen.

1974 – ’81 Universiteit van Amsterdam: Nederlandse Taal- en Letterkunde.
Rijksuniversiteit Utrecht: idem [sept. - dec. 1979].
Rijksuniversiteit Leiden: idem [jan. – mei 1980].
Kort onderzoeksproject in opdracht van ’Utrecht’ op de KB te Brussel.
Onderzoeksproject in opdracht van ´Leiden´, op de KB te Den Haag.

Doctoraalexamen aan de Universiteit van Amsterdam, juni 1981.

Bijvakken aan de UvA:
Middeleeuwse geschiedenis
Boek- en bibliotheekwetenschappen
Latijn aan het klassiek seminarie en aan de theologische faculteit van de UvA

Opleiding

2004 –’06 Bestuur en Management Consultants [BMC] en Algemeen Pedagogisch Studiecentrum [APS]. ECNO: Coaching on the job. Ontwikkelingsassessment Right ADC te Velp, 7 april 2005. Onderwerpen: onderwijskundig leiderschap, ontwikkelingsgerichte voortgangsgesprekken, coaching van teamleden, teamcommunicatie en teamleren, leiding geven aan veranderingsprocessen, begeleide intervisie.

2001 – ’02

1994 – heden Training in debatvaardigheid, door het Nederlands Debat Instituut.

Deelname aan de studiedagen van het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit te Groningen.

1985 – ´88 Jaarlijks postacademisch onderwijs aan de Rijksuniversiteit te Groningen.

1974 – ’81 Universiteit van Amsterdam: Nederlandse Taal- en Letterkunde.
Rijksuniversiteit Utrecht: idem [sept. - dec. 1979].
Rijksuniversiteit Leiden: idem [jan. – mei 1980].
Kort onderzoeksproject in opdracht van ’Utrecht’ op de KB te Brussel.
Onderzoeksproject in opdracht van ´Leiden´, op de KB te Den Haag.

Doctoraalexamen aan de Universiteit van Amsterdam, juni 1981.

Bijvakken aan de UvA:
Middeleeuwse geschiedenis
Boek- en bibliotheekwetenschappen
Latijn aan het klassiek seminarie en aan de theologische faculteit van de UvA

Lees meer

Vaardigheden

  • Rijbewijs

    B - Personenauto

  • Talenkennis (spreken)

    Nederlands (Uitstekend)

  • Talenkennis (schrijven)

    Nederlands (Uitstekend)

Eigenschappen

Vaardigheden

• Het bedenken en schrijven van les- en toetsmateriaal voor VO is mijn sterkste vaardigheid. Vakgebieden: de Nederlandse letterkunde, in samenhang met de Europese letterkunde, beeldende kunst en muziek; schrijfvaardigheid; spreekvaardigheid en leesvaardigheid; de grammaticaliteit en publieksgerichtheid van teksten; de validiteit van argumentatie.
• Organisatie / innovatie. Ik heb – in teamverband – vakoverstijgende projecten voor werkgroepen van leerlingen georganiseerd, met toepassing van een elektronische leeromgeving – toen dat nog heel nieuw was [Brainbox, Blackboard, It’s Learning]. Eindproduct van elke werkgroep was een presentatie op DVD, in het Nederlands én in het Frans, Duits of Engels.
• Gesprekstechniek. Ik ben geschoold in gesprekstechniek; m.n. als teamleider VWO-CM/EM heb ik veel ervaring opgedaan met de toepassing van de scholing.
• Coaching. Ik heb een leerlingenteam getraind in debatvaardigheid. Het debatteam van OSG Sevenwolden heeft in december 2007 deelgenomen aan het ’NK debatteren voor scholieren’ te Leiden, georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut. Ons debatteam heeft deelgenomen aan de nationale finale te Leiden en is als tweede geëindigd.
• Ik kan inzichtelijke syllabi schrijven.

Ik zou graag willen werken voor een educatieve uitgeverij als redacteur. Competenties: het samenstellen van lesmateriaal voor bovenbouw HAVO/VWO. Het samenstellen van toetsen. Voorts zou ik graag onderwijs (Nederlandse taal- en letterkunde) willen geven aan volwassenen op het gebied van de neerlandistiek: historische of moderne letterkunde, spreek- en/of schrijfvaardigheid. Doceren is mijn sterkste vaardigheid. Vakgebieden: de Nederlandse letterkunde, in samenhang met de Europese letterkunde, beeldende kunst en muziek, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en leesvaardigheid, de grammaticaliteit en publieksgerichtheid van teksten beoordelen, de validiteit van argumentatie. Organisatie / innovatie. Ik heb met een docententeam vakoverstijgende projecten voor werkgroepen van leerlingen georganiseerd, met toepassing van een elektronische leeromgeving, toen dat nog heel nieuw was: Brainbox, Blackboard, Its Learning. Gesprekstechniek. Ik ben geschoold in gesprekstechniek, m.n. als teamleider VWO-CM/EM heb ik veel ervaring opgedaan met de toepassing van de scholing. Coaching. Ik heb een leerlingenteam getraind in debatvaardigheid. Het team is als tweede geëindigd op het NK debatteren voor scholieren te Leiden. Ik heb een team van eerstegraads docenten gecoacht. Ik kan inzichtelijke syllabi schrijven. Ik ben in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam afgestudeerd in Nederlandse taal- en letterkunde. Op dit vakgebied ben ik van 1981 tot 2014 docent Nederlands geweest, aan een school voor HAVO en VWO. Daaraan heb ik, in de loop der jaren, toegevoegd mijn kennis over Europese letterkunde, Europese kunstgeschiedenis en muziekgeschiedenis en spreek- en schrijfvaardigheid.

Eigenschappen

Vaardigheden

• Het bedenken en schrijven van les- en toetsmateriaal voor VO is mijn sterkste vaardigheid. Vakgebieden: de Nederlandse letterkunde, in samenhang met de Europese letterkunde, beeldende kunst en muziek; schrijfvaardigheid; spreekvaardigheid en leesvaardigheid; de grammaticaliteit en publieksgerichtheid van teksten; de validiteit van argumentatie.
• Organisatie / innovatie. Ik heb – in teamverband – vakoverstijgende projecten voor werkgroepen van leerlingen georganiseerd, met toepassing van een elektronische leeromgeving – toen dat nog heel nieuw was [Brainbox, Blackboard, It’s Learning]. Eindproduct van elke werkgroep was een presentatie op DVD, in het Nederlands én in het Frans, Duits of Engels.
• Gesprekstechniek. Ik ben geschoold in gesprekstechniek; m.n. als teamleider VWO-CM/EM heb ik veel ervaring opgedaan met de toepassing van de scholing.
• Coaching. Ik heb een leerlingenteam getraind in debatvaardigheid. Het debatteam van OSG Sevenwolden heeft in december 2007 deelgenomen aan het ’NK debatteren voor scholieren’ te Leiden, georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut. Ons debatteam heeft deelgenomen aan de nationale finale te Leiden en is als tweede geëindigd.
• Ik kan inzichtelijke syllabi schrijven.

Ik zou graag willen werken voor een educatieve uitgeverij als redacteur. Competenties: het samenstellen van lesmateriaal voor bovenbouw HAVO/VWO. Het samenstellen van toetsen. Voorts zou ik graag onderwijs (Nederlandse taal- en letterkunde) willen geven aan volwassenen op het gebied van de neerlandistiek: historische of moderne letterkunde, spreek- en/of schrijfvaardigheid. Doceren is mijn sterkste vaardigheid. Vakgebieden: de Nederlandse letterkunde, in samenhang met de Europese letterkunde, beeldende kunst en muziek, schrijfvaardigheid, spreekvaardigheid en leesvaardigheid, de grammaticaliteit en publieksgerichtheid van teksten beoordelen, de validiteit van argumentatie. Organisatie / innovatie. Ik heb met een docententeam vakoverstijgende projecten voor werkgroepen van leerlingen georganiseerd, met toepassing van een elektronische leeromgeving, toen dat nog heel nieuw was: Brainbox, Blackboard, Its Learning. Gesprekstechniek. Ik ben geschoold in gesprekstechniek, m.n. als teamleider VWO-CM/EM heb ik veel ervaring opgedaan met de toepassing van de scholing. Coaching. Ik heb een leerlingenteam getraind in debatvaardigheid. Het team is als tweede geëindigd op het NK debatteren voor scholieren te Leiden. Ik heb een team van eerstegraads docenten gecoacht. Ik kan inzichtelijke syllabi schrijven. Ik ben in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam afgestudeerd in Nederlandse taal- en letterkunde. Op dit vakgebied ben ik van 1981 tot 2014 docent Nederlands geweest, aan een school voor HAVO en VWO. Daaraan heb ik, in de loop der jaren, toegevoegd mijn kennis over Europese letterkunde, Europese kunstgeschiedenis en muziekgeschiedenis en spreek- en schrijfvaardigheid.

Lees meer

Mijn actuele situatie

  • Sector: Onderwijs
  • Carrièreniveau: Ervaren
  • Beschikbaar vanaf: In overleg

Mijn werkgebieden

Klik om de werkgebieden van Henri Pols te bekijken

Mijn documenten