• Werkzoekend: Ja
  • Zichtbaarheid: Openbaar
  • Delen:
Een professioneel loopbaanprofiel maak je op At Monday

Werkervaring

01-01-1984 tot 01-05-2014
september 2012 tot mei 2014: Projectmanager Openbaar vervoer Friesland. Doel was na te gaan hoe de beleving van de klant overeenkomt met de doelstellingen van de vervoersmaatschappij (Arriva). Plan ontwikkeld, uitvoering opgezet en begeleid, marktonderzoek door middel van mysterie shopping.

mei 2010 tot maart 2013: Manager Communicatie a.i. bij UPC: Opdracht was na te gaan hoe UPC meer klanten kan vasthouden. Gekeken is naar de afdeling retentie, haar werkwijze, personeel, scripts, aanbiedingen etc.

april 2009 tot mei 2010: Interim Communicatie Adviseur bij de Rijksdienst voor het wegverkeer in Veendam. Ik adviseerde het management van het klantcontactcenter van de divisie Registratie en Informatie bij het in kaart brengen van de belangrijkste doelgroepen en het verbeteren van de communicatie met deze klantgroepen. Daarvoor heb ik gekeken naar de aard van de klantvragen, de bestaande informatiestromen, werkprocessen en planningen van het klantencontactcentrum (ca. 70 mensen). Op basis van mijn adviezen is een pilot opgezet om na te gaan of het implementeren van een CRM tool bijdraagt aan een betere dienstverlening. Mijn taak was het monitoren van die pilot, het begeleiden van de supervisors en het rapporteren daarover aan het management.

september 2006 tot juli 2009: Interim Manager Marketing en Communicatie bij Eneco. Binnen het Regio vestiging Friesland wordt werk uitgevoerd voor verschillende divisies van Eneco Energie. Ik ben aangenomen om meer vorm (eenheid) en kracht te geven aan de totale commerciële activiteiten in Friesland en was resultaatverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het marketing en marketing communicatiebeleid van Eneco in Friesland.
Ook was ik eindverantwoordelijk voor het Frivius project dat Eneco als energieleverancier in Friesland op de kaart moet zetten. Mijn opdracht was om na te gaan hoe sterk het merk Eneco in Friesland was met het oog op een mogelijk aanstaande fusie van Nuon en Essent. De opdracht was na te gaan waar kansen lagen en hoe we die door een duidelijkere of andere invulling van het merk konden vergroten. De fusie is uiteindelijk niet doorgegaan maar met een uitgekiende campagne via verschillende verkoopkanalen en een bescheiden budget is het klantenbestand in korte tijd flink gegroeid.

maart 2006 tot september 2006: Interim Manager Marketing Services bij de Amersfoortse Verzekeringen. Verantwoordelijk voor de uitvoering van alle below the line communicatie activiteiten zoals mailings, internet, advertising, outbound t.b.v. het intermediair kanaal.

2000 - 2006: Manager Marketing Services bij Univé Verzekeringen te Zwolle.
Marketing Services bestond uit:
Afdeling Communicatie; het interne reclamebureau van Univé waar alle marketing-communicatie opdrachten voor de hele organisatie werden gecoördineerd en uitgevoerd.
Afdeling Database Marketing en Marktonderzoek. Deze afdeling moest worden opgezet met als belangrijkste verantwoordelijkheid het verzamelen en bundelen van alle communicatie- en informatiestromen uit verschillende bron systemen tot één centrale marketing database.
Deze database was de basis voor alle marketing en communicatie activiteiten (DM, in- en outbound, internet, intranet) en leverde tevens management informatie voor alle 150 vestigingen met betrekking tot omzet, groei/afname orderportefeuille, rendement marketing activiteiten uitgesplitst naar werkgebieden, individuele account managers etc. Tevens was ik opdrachtgever van een project voor koppeling van deze Marketing database met een CRM tool (Siebel). Met als doel online scoring toe te passen in de callcenter omgeving.

1995 -1999: Manager Direct Marketing bij FBTO te Leeuwarden.
Hoofdtaak: het ontwikkelen en uitvoeren van diverse marketing- en communicatie strategieën ter ondersteuning van de succesvolle Monique van der Ven Campagnes. Verantwoordelijk voor het vertalen van budget naar investeringen in succesvolle afzetkanalen om de gewenste doelgroepen te benaderen.
Daarvoor was het nodig de verschillende marketing afdelingen te reorganiseren tot één centrale afdeling waar mensen uit verschillende disciplines (communicatie, product management, database marketing, marktonderzoek) samenwerken in campagneteams.
Per productgroep zijn vaste teams samengesteld uit genoemde disciplines. Op basis van budget, verkoop- en naamsbekendheid doelstellingen werden ieder jaar per team kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen vastgelegd in een campagne plan.

1993 - 1995: Brandsupport Director bij Hemmen & Solarz (HSCG).
Marketing ondersteuning voor het account management van de vestigingen in Leeuwarden en Amsterdam en sparring partner voor klanten als Avero, FBTO, de Friesland Bank, American Expres, Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Nefit.

1990 - 1993: Account Manager/Communicatie adviseur bij Reclamebureau Hemmen & Solarz (HSCG).
Klanten: VVV Friesland, Koopmans Consumentenproducten, Shimano, Friki, Energiebedrijf Groningen Drenthe (later Essent), Friesland Bank, Telekabel.

1984 - 1990: Product Manager bij Nedan Zoetwaren.
Verantwoordelijk voor de succesvolle relaunch van Autodrop.
Hoofdtaken:
Productontwikkeling: Het opzetten van kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en desk research met als doel het in kaart brengen van de zoetwarenmarkt en de smaakbeleving van de consument.
Merkpositionering: Doelgroep bepaling (jongeren/schoolgaande jeugd) en in samenwerking met het themabureau (PPGH/JWT) een positionering neerzetten, die onderscheidend was in de toenmalige zoetwarenmarkt. Vanwege het relatief beperkte budget was een hard en duidelijk statement nodig: “zo lekker, het zou verboden moeten worden”. Daarna met designbureau Stempels & Oster een passende verpakking ontwikkeld. Alle concepten werden getest in klantenpanels.
Distributie: De eerste roll-out vond plaats in het grijze kanaal (snackbars en benzinestations). Hiervoor werd de sales organisatie van Nedan (Stimorol, Fisherman's Friend) ingeschakeld. Na een half jaar werd Autodrop (nu ook in zakjes) geïntroduceerd bij het grootwinkelbedrijf (AH, Schuitema, De Boer). Daarvoor was thematische ondersteuning op radio en televisie nodig en zijn in samenwerking met het reclamebureau radio- en televisie commercials ontwikkeld. Dit was de basis voor het succes van Autodrop.

Werkervaring

01-01-1984 tot 01-05-2014
september 2012 tot mei 2014: Projectmanager Openbaar vervoer Friesland. Doel was na te gaan hoe de beleving van de klant overeenkomt met de doelstellingen van de vervoersmaatschappij (Arriva). Plan ontwikkeld, uitvoering opgezet en begeleid, marktonderzoek door middel van mysterie shopping.

mei 2010 tot maart 2013: Manager Communicatie a.i. bij UPC: Opdracht was na te gaan hoe UPC meer klanten kan vasthouden. Gekeken is naar de afdeling retentie, haar werkwijze, personeel, scripts, aanbiedingen etc.

april 2009 tot mei 2010: Interim Communicatie Adviseur bij de Rijksdienst voor het wegverkeer in Veendam. Ik adviseerde het management van het klantcontactcenter van de divisie Registratie en Informatie bij het in kaart brengen van de belangrijkste doelgroepen en het verbeteren van de communicatie met deze klantgroepen. Daarvoor heb ik gekeken naar de aard van de klantvragen, de bestaande informatiestromen, werkprocessen en planningen van het klantencontactcentrum (ca. 70 mensen). Op basis van mijn adviezen is een pilot opgezet om na te gaan of het implementeren van een CRM tool bijdraagt aan een betere dienstverlening. Mijn taak was het monitoren van die pilot, het begeleiden van de supervisors en het rapporteren daarover aan het management.

september 2006 tot juli 2009: Interim Manager Marketing en Communicatie bij Eneco. Binnen het Regio vestiging Friesland wordt werk uitgevoerd voor verschillende divisies van Eneco Energie. Ik ben aangenomen om meer vorm (eenheid) en kracht te geven aan de totale commerciële activiteiten in Friesland en was resultaatverantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het marketing en marketing communicatiebeleid van Eneco in Friesland.
Ook was ik eindverantwoordelijk voor het Frivius project dat Eneco als energieleverancier in Friesland op de kaart moet zetten. Mijn opdracht was om na te gaan hoe sterk het merk Eneco in Friesland was met het oog op een mogelijk aanstaande fusie van Nuon en Essent. De opdracht was na te gaan waar kansen lagen en hoe we die door een duidelijkere of andere invulling van het merk konden vergroten. De fusie is uiteindelijk niet doorgegaan maar met een uitgekiende campagne via verschillende verkoopkanalen en een bescheiden budget is het klantenbestand in korte tijd flink gegroeid.

maart 2006 tot september 2006: Interim Manager Marketing Services bij de Amersfoortse Verzekeringen. Verantwoordelijk voor de uitvoering van alle below the line communicatie activiteiten zoals mailings, internet, advertising, outbound t.b.v. het intermediair kanaal.

2000 - 2006: Manager Marketing Services bij Univé Verzekeringen te Zwolle.
Marketing Services bestond uit:
Afdeling Communicatie; het interne reclamebureau van Univé waar alle marketing-communicatie opdrachten voor de hele organisatie werden gecoördineerd en uitgevoerd.
Afdeling Database Marketing en Marktonderzoek. Deze afdeling moest worden opgezet met als belangrijkste verantwoordelijkheid het verzamelen en bundelen van alle communicatie- en informatiestromen uit verschillende bron systemen tot één centrale marketing database.
Deze database was de basis voor alle marketing en communicatie activiteiten (DM, in- en outbound, internet, intranet) en leverde tevens management informatie voor alle 150 vestigingen met betrekking tot omzet, groei/afname orderportefeuille, rendement marketing activiteiten uitgesplitst naar werkgebieden, individuele account managers etc. Tevens was ik opdrachtgever van een project voor koppeling van deze Marketing database met een CRM tool (Siebel). Met als doel online scoring toe te passen in de callcenter omgeving.

1995 -1999: Manager Direct Marketing bij FBTO te Leeuwarden.
Hoofdtaak: het ontwikkelen en uitvoeren van diverse marketing- en communicatie strategieën ter ondersteuning van de succesvolle Monique van der Ven Campagnes. Verantwoordelijk voor het vertalen van budget naar investeringen in succesvolle afzetkanalen om de gewenste doelgroepen te benaderen.
Daarvoor was het nodig de verschillende marketing afdelingen te reorganiseren tot één centrale afdeling waar mensen uit verschillende disciplines (communicatie, product management, database marketing, marktonderzoek) samenwerken in campagneteams.
Per productgroep zijn vaste teams samengesteld uit genoemde disciplines. Op basis van budget, verkoop- en naamsbekendheid doelstellingen werden ieder jaar per team kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen vastgelegd in een campagne plan.

1993 - 1995: Brandsupport Director bij Hemmen & Solarz (HSCG).
Marketing ondersteuning voor het account management van de vestigingen in Leeuwarden en Amsterdam en sparring partner voor klanten als Avero, FBTO, de Friesland Bank, American Expres, Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Nefit.

1990 - 1993: Account Manager/Communicatie adviseur bij Reclamebureau Hemmen & Solarz (HSCG).
Klanten: VVV Friesland, Koopmans Consumentenproducten, Shimano, Friki, Energiebedrijf Groningen Drenthe (later Essent), Friesland Bank, Telekabel.

1984 - 1990: Product Manager bij Nedan Zoetwaren.
Verantwoordelijk voor de succesvolle relaunch van Autodrop.
Hoofdtaken:
Productontwikkeling: Het opzetten van kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en desk research met als doel het in kaart brengen van de zoetwarenmarkt en de smaakbeleving van de consument.
Merkpositionering: Doelgroep bepaling (jongeren/schoolgaande jeugd) en in samenwerking met het themabureau (PPGH/JWT) een positionering neerzetten, die onderscheidend was in de toenmalige zoetwarenmarkt. Vanwege het relatief beperkte budget was een hard en duidelijk statement nodig: “zo lekker, het zou verboden moeten worden”. Daarna met designbureau Stempels & Oster een passende verpakking ontwikkeld. Alle concepten werden getest in klantenpanels.
Distributie: De eerste roll-out vond plaats in het grijze kanaal (snackbars en benzinestations). Hiervoor werd de sales organisatie van Nedan (Stimorol, Fisherman's Friend) ingeschakeld. Na een half jaar werd Autodrop (nu ook in zakjes) geïntroduceerd bij het grootwinkelbedrijf (AH, Schuitema, De Boer). Daarvoor was thematische ondersteuning op radio en televisie nodig en zijn in samenwerking met het reclamebureau radio- en televisie commercials ontwikkeld. Dit was de basis voor het succes van Autodrop.

Lees meer

Opleiding

01-01-70 tot 01-01-2001
1970 - 1976 VWO - Atheneum A in Kampen
1976 - 1981 Psychologie en Filosofie, universitaire studie aan de Centrale Interfaculteit Rijksuniversiteit Groningen. Bijvakken: Sociologie, Onderzoeksmethodologie. Afstudeerproject 1980 -1981: onderzoek bij de Provinciale Planologische Dienst Friesland naar de sociaal-demografische gevolgen van centralisatie van publieksvoorzieningen in Friesland
1981 - 1983 Opleiding Communicatie en Grafische vormgeving bij Inktwerk in Leeuwarden
1984 Nima A
1986 Nima B
1988 Reclame A/B
1997 Projectmanagement bij Achmea
2001 Leadership Academy bij Univé

Opleiding

01-01-70 tot 01-01-2001
1970 - 1976 VWO - Atheneum A in Kampen
1976 - 1981 Psychologie en Filosofie, universitaire studie aan de Centrale Interfaculteit Rijksuniversiteit Groningen. Bijvakken: Sociologie, Onderzoeksmethodologie. Afstudeerproject 1980 -1981: onderzoek bij de Provinciale Planologische Dienst Friesland naar de sociaal-demografische gevolgen van centralisatie van publieksvoorzieningen in Friesland
1981 - 1983 Opleiding Communicatie en Grafische vormgeving bij Inktwerk in Leeuwarden
1984 Nima A
1986 Nima B
1988 Reclame A/B
1997 Projectmanagement bij Achmea
2001 Leadership Academy bij Univé

Lees meer

Vaardigheden

  • Rijbewijs

    B - Personenauto, E - Aanhanger

  • Talenkennis (spreken)

    Nederlands (Uitstekend), Duits (Goed), Engels (Goed)

  • Talenkennis (schrijven)

    Nederlands (Uitstekend), Duits (Goed), Engels (Goed)

Mijn actuele situatie

  • Functie: Marketing Medewerker, Online Marketeer, PR Adviseur, PR Agent
  • Sector: Zakelijke Dienstverlening
  • Carrièreniveau: Senior management
  • Beschikbaar vanaf: Per direct

Ik ben op zoek naar

  • Situatie: Werkzoekend
  • Functie: Marketing Medewerker, Online Marketeer, PR Adviseur, PR Agent
  • Sector: Zakelijke Dienstverlening
  • Dienstverband: Vast, Tijdelijk, Interim
  • Salaris: 5.000 - 7.000
  • Aantal uren: 24-32 uur, 32-40 uur

Mijn werkgebieden

Klik om de werkgebieden van Ton Hector te bekijken

Mijn documenten